On the paths of violence in school, as represented in Brazilian literature

Authors

  • Cleiry de Oliveira Carvalho Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v15i4.63432

Abstract

It’s a known fact that, in Brazil, literature is pervaded by works that deal with the school. There are numerous writers, in different moments and social contexts, that take upon themselves fictionally to represent the schooling process. On examining Brazilian fictional works that manifest this thematic orientation, I propose to look into the school, on the basis of its modes of internalization in our literature, and to speculate on its meaning in our society. As a result, the critical nature of such representation was identified in all the works taken into account, as well as the recurrence of certain issues, and their relevance to the debate on Education in the country, even in the present times. Some of these issues were the violence and oppressive character of the school’s environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleiry de Oliveira Carvalho, Universidade de Brasília

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília (UnB), possui graduação (2001) e mestrado (2007) em Letras pela Universidade Estadual de Maringá. No magistério atuou na condição de professora-formadora na Secretaria de Educação de Marabá/PA (2008-2010). Lá, participou de um projeto de Políticas Públicas destinado a Educação que tem por nome: Extensão universitária em Gestão da Aprendizagem Escolar II - Língua Portuguesa (GESTAR II), proposto pelo MEC em parceria com a UnB. Durante esse período atuando na Secretaria de Educação de Marabá, também atuou em uma Faculdade privada (Metropolitana/Uniasselvi), no curso de Letras. Assumiu, nos últimos meses residindo em Marabá (agosto 2009 - maio 2010), aulas no Ensino Médio após aprovação em concurso público Estadual. Em Goiânia trabalhou na UNIP (2011) e na Faculdade de Educação/UFG (2012-2013). Também participou de organização de eventos acadêmicos na UFG. Além de atuar na docência desenvolveu pesquisas nos seguintes temas: distribuição de livros, consumo e entretenimento, literatura narrativa de massa, industria cultural, formação do leitor e alguma produção de análises de obras de autores consagrados da Literatura Brasileira. Atualmente mantém interesse acadêmico pelas relações entre literatura, sociedade, cultura, história, política e formação social, sobretudo no Brasil.

Published

2020-05-28

How to Cite

CARVALHO, Cleiry de Oliveira. On the paths of violence in school, as represented in Brazilian literature. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 15, n. 4, p. 01–25, 2020. DOI: 10.5216/rir.v15i4.63432. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/63432. Acesso em: 21 apr. 2025.

Issue

Section

Dossiê: Linguística e Literatura