Perspectivas e desafios do diretor na inclusão escolar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i1.76910

Keywords:

Educação inclusiva, Gestor escolar, Gestão democrática e participativa

Abstract

The school education of a child with special needs demands knowledge about their main characteristics, behaviors, most compromised areas, among other aspects that involve the entire school team, which must be well guided by the director to promote the inclusion and social adaptation of this student, because there is no point in enrolling a student with special educational needs in school if there are no people committed to their learning. Otherwise, the student will be just one of the “included” children, therefore, efforts must be made to guarantee learning for everyone. This study aimed to reflect on the perspectives and challenges of the school director as an articulator of inclusive education in the regular education network. The study used bibliographic and exploratory research as its methodology, based on authors such as Mergen (2013), Veiga (2014), Mantoan (2015), Oliveira and Menezes (2018), Moraes (2018) and others. The results showed that school inclusion management involves joint actions that directly contribute to more positive results in the provision of inclusive education. It was concluded that the role of the manager in school inclusion is of utmost importance, mainly as responsible for developing democratic and participatory actions, considering the reality of the school he manages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Modalidades Especializadas de Educação. PNEE: Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. Brasília; MEC. SEMESP. 2020.

CARVALHO, S. P. T. Educação Inclusiva. Cuiabá: UAB/UFMT, 2011.

FREITAS, Patrícia Ramos. O papel da gestão escolar na inclusão dos alunos com necessidades especiais. Universidade de Brasília – UNB. Julho 2014.

LUCK, Heloísa; FREITAS, Kátia Siqueira; GIRLING, Robert; Keith, Sherry. Escola participativa: o trabalho do gestor escolar. 10 ed. São Paulo; Editora Vozes, 2012.

MANTOAN, M.T.E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

MERGEN, E. V. D. A gestão escolar frente ao processo de inclusão. Sobradinho (RS), 2013.

MORAES, C. R. F. Desafios da inclusão no contexto educacional. Revista Educação em Foco, edição nº 10, p.123-128. 2018.

OLIVEIRA, I. C; MENEZES, I. V. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. São Gonçalo (RJ): 2018.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2003.

SILVA, Ana Paula Mesquita da; ARRUDA, Aparecida Luvizotto Medina Martins. O papel do professor diante da inclusão escolar. 2014.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. 1994.

VEIGA, Lígia Correa Lustosa da. O papel do gestor escolar no processo de inclusão de alunos com necessidades educativas especiais. [Monografia], Universidade de Brasília, Brasília (DF), Julho de 2014.

VIEIRA, Fernanda Jardim. Gestão democrática e participativa: horizontes e possibilidades de construir uma escola de todos para todos. Revista Didática Sistêmica, ISSN 1809-3108, v. 21, n. 2, p. 83-94, 2019.

Published

2024-01-10

How to Cite

CHEILA CECÍLIA LEÃO RIBEIRO PERES; SOUZA, Calixto Júnior de. Perspectivas e desafios do diretor na inclusão escolar. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 1–11, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i1.76910. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/76910. Acesso em: 22 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres