Repercussions of the relational psychomotor approach on the socioemotional care of early childhood educators

Authors

  • Maria Isabel Bellaguarda Batista Integra- Centro de Desenvolvimento Humano Relacional https://orcid.org/0009-0003-2972-8302
  • Nadja Karan Miranda Almeida Integra- Centro de Desenvolvimento Humano Relacional
  • Jessica Melo Coelho Integra - Centro de Desenvolvimento Humano Relacional
  • Patricia Oliveira Lima

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v21i1.76965

Keywords:

psicomotricidade relacional, cuidado socioemocional, desenvolvimento infantil

Abstract

The article discusses the repercussions of an intervention based on the Relational Psychomotor approach focused on the socioemotional care of early childhood educators, based on research conducted by XXXX (omitted for blind review) in partnership with XXXXX (omitted for blind review). The study evaluated the feasibility of a training program in Socioemotional Development of Educators, integrating Relational Psychomotricity into pedagogical practice. The Relational Psychomotor approach emphasizes the body as a central element in understanding human behavior. It proposes a pedagogy of discovery, where educators and students explore socioemotional issues in an investigative environment. The focus is for educators to embody in practice what they expect to convey to children. The study, conducted from September 2021 to August 2022, involved 298 educators randomly selected from a population of 1,168 from Child Education Centers (CEI) and partner nurseries. The objective was to monitor the applicability, effectiveness, and limitations of the program in question, considering the correlation between perceived stress, self-assessment of mental health, relational competencies, relational competencies for work, and their relationship with the qualification of pedagogical practice. Five questionnaires were used, administered via Google Forms, before and after the intervention, along with sociodemographic data. For qualitative assessment, records were collected through feedback questionnaires, open-ended questions, and self-analysis forms. Qualitative analysis was performed using IRAMUTEQ software, which enabled the identification of patterns and text classes. The results indicated a significant relationship between the evaluated factors, suggesting that the training program connects theoretical learning to the personal development of educators. It is concluded that the training guided by Relational Psychomotricity is an effective resource for enhancing everyday teaching practice in early childhood education, positively impacting the socioemotional competencies of educators.

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Author Biographies

Maria Isabel Bellaguarda Batista, Integra- Centro de Desenvolvimento Humano Relacional

Doutora honoris causa em Psicomotricidade Relacional e Análise Corporal da Relação pela ABPM – DF, e bacharel em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Psicomotricista relacional e analista corporal da Relação Didata (CIAR). Diretora geral e psicoterapeuta do ÍNTEGRA – Centro de Desenvolvimento Humano Relacional. Membro de honra e fundadora da Associação Brasileira de Psicomotricidade Relacional (ABPR) e da Sociedade Internacional de Análise Corporal da Relação (SIAC América do Sul).
Sócia titular da ABP, n. 172. Supervisora científico pedagógica do
curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Psicomotricidade Relacional
do (ÍNTEGRA/ Faculdade IPPEO). Autora de artigos científicos e
livros publicados na área da Psicomotricidade Relacional.

Nadja Karan Miranda Almeida, Integra- Centro de Desenvolvimento Humano Relacional

Psicomotricista relacional clínica, atendimento a crianças e orientação a pais no ÍNTEGRA. Sócia titular da ABP, no 440, e da ABPR, no 259/2021. Membro do Conselho Consultivo do ÍNTEGRA. Facilitadora em grupos de Psicomotricidade Relacional para adultos no ÍNTEGRA. Especialista em Psicomotricidade Relacional pelo CIAR/IPPEO (2019), graduada em Direito pela Universidade de Fortaleza (2002) e graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Farias Brito.

Jessica Melo Coelho, Integra - Centro de Desenvolvimento Humano Relacional

Psicomotricista relacional clínica, atendimento a crianças e orientação a pais no ÍNTEGRA. Sócia titular da ABP, no 491, e da ABPR, no 261/2021. Membro do Conselho Consultivo do ÍNTEGRA. Facilitadora em grupos de Psicomotricidade Relacional para adultos no ÍNTEGRA. Especialista em Psicomotricidade Relacional pelo CIAR/IPPEO (2020), graduada em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Estácio do Ceará (2014) e graduanda em Psicologia pelo Centro Universitário Estácio do Ceará. Participação no livro Vivendo no Caminho como revisora.

Patricia Oliveira Lima

Psicóloga e mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR) e doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da mesma instituição (PPGP-UNIFOR).
Atua como psicóloga clínica de adolescentes, adultos e idosos, com a abordagem Gestalt Terapia, consultora de análise de dados e mentoria acadêmica. Integra o Laboratório de Estudos dos Sistemas Complexos: casais, famílias e comunidades (LESPLEXOS). Principais áreas de interesse: crianças e adolescentes em contextos de vulnerabilidade social, violências, resiliência e famílias.

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Published

2025-04-29

How to Cite

BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda; ALMEIDA, Nadja Karan Miranda; COELHO, Jessica Melo; LIMA, Patricia Oliveira. Repercussions of the relational psychomotor approach on the socioemotional care of early childhood educators . Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 21, n. 1, p. 1–18, 2025. DOI: 10.69843/rir.v21i1.76965. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/76965. Acesso em: 1 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres