Repercussions of the relational psychomotor approach on the socioemotional care of early childhood educators
DOI:
https://doi.org/10.69843/rir.v21i1.76965Keywords:
psicomotricidade relacional, cuidado socioemocional, desenvolvimento infantilAbstract
The article discusses the repercussions of an intervention based on the Relational Psychomotor approach focused on the socioemotional care of early childhood educators, based on research conducted by XXXX (omitted for blind review) in partnership with XXXXX (omitted for blind review). The study evaluated the feasibility of a training program in Socioemotional Development of Educators, integrating Relational Psychomotricity into pedagogical practice. The Relational Psychomotor approach emphasizes the body as a central element in understanding human behavior. It proposes a pedagogy of discovery, where educators and students explore socioemotional issues in an investigative environment. The focus is for educators to embody in practice what they expect to convey to children. The study, conducted from September 2021 to August 2022, involved 298 educators randomly selected from a population of 1,168 from Child Education Centers (CEI) and partner nurseries. The objective was to monitor the applicability, effectiveness, and limitations of the program in question, considering the correlation between perceived stress, self-assessment of mental health, relational competencies, relational competencies for work, and their relationship with the qualification of pedagogical practice. Five questionnaires were used, administered via Google Forms, before and after the intervention, along with sociodemographic data. For qualitative assessment, records were collected through feedback questionnaires, open-ended questions, and self-analysis forms. Qualitative analysis was performed using IRAMUTEQ software, which enabled the identification of patterns and text classes. The results indicated a significant relationship between the evaluated factors, suggesting that the training program connects theoretical learning to the personal development of educators. It is concluded that the training guided by Relational Psychomotricity is an effective resource for enhancing everyday teaching practice in early childhood education, positively impacting the socioemotional competencies of educators.
Downloads
References
REFERÊNCIAS:
BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda. A Psicomotricidade Relacional na escola como estratégia facilitadora do bem-estar e saúde do educador. In: Batista, M. I. B. & Vieira, J. L. (Org.). Textos e contextos em psicomotricidade relacional. Fortaleza: RDS Editora, v. 1. 125-128, 2013.
BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda. Estresse Docente. Fortaleza/CE: RDS Editora, 2014.
BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda, VIEIRA, Jose Leopoldo, MORAES, Rosalina Rocha Araújo, FIGUEIREDO, R. V., GOMES, Adriana Leite Limaverde & Santos, Walberto Silva. Relatório de projeto-piloto para a implantação da Psicomotricidade Relacional nas escolas públicas municipais de Fortaleza. Alfabetização de Crianças na idade certa: contribuições da Psicomotricidade Relacional por meio da promoção da saúde socioemocional de alunos e professores das escolas públicas do município de Fortaleza. Fortaleza, 2015
BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda. Diante de infâncias aprisionadas e crianças privatizadas, o que fazer? Associação Brasileira de Psicomotricidade, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://psicomotricidade.com.br/em-tempos-de-infancias-aprisionadas-e-criancas-privatizadas-o-que-fazer/
BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda, VENÂNCIO, P. E. M., ALMEIDA, N. K. M., COELHO, J. M. & LIMA, Patrícia Oliveira. O desenvolvimento socioemocional de docentes: contribuições da Psicomotricidade Relacional para a Educação Infantil. Curitiba: Apriss, 2014.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf
XXXX (omitido para blind review). Secretaria do XXXX (omitido para blind review). Documento Curricular Referencial do XXXX (omitido para blind review): educação infantil e ensino fundamental. XXXX (omitido para blind review): XXXX (omitido para blind review), 2019.
FALCÃO, Giovana Maria Belém, FERREIRA, Afrânio Vieira. A pessoa do professor: Significados e sentidos sobre uma experiência formativa. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 2(11), 2020.
FONSECA, Vitor da. Psicomotricidade: uma visão pessoal. Constr.psicopedag., São Paulo, v. 18, n. 17, p. 42 - 52, dez. 2010. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542010000200004&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 10 set.2024.
Lapierre, André, & Aucouturier, Bernard. A simbologia do movimento: psicomotricidade e educação. 4. ed. Fortaleza: Ed. RDS, 2012.
Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
Pino, Angel. As marcas do humano: às origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev. S. Vygotski. São Paulo: Cortez, 2005.
Prigogine, Ilya. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: UNESP, 1996.
Vieira, Jose Leopoldo, BATISTA, Maria Isabel Bellaguarda e Lapierre, André. Psicomotricidade Relacional: a teoria de uma prática. 3. ed. Fortaleza: RDS Editora, 2013.
Zaragoza, Jose Manuel Esteve. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: Edusc, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos encaminhados para publição na revista ITINERARIUS REFLECTIONIS deverão ser originais e não publicados ou propostos para tal fim em outra revista. Aceitam-se artigos escritos em Português, Espanhol e Inglês. A revista ITINERARIUS REFLECTIONIS se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais não serão enviadas aos autores. Texto sobre Copyright do conteúdo da Revista.