REFLECTIONS ON AFFECTIVITY IN THE TRANSITION FROM EARLY CHILDHOOD EDUCATION TO ELEMENTARY SCHOOL I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i3.76979

Keywords:

Transição. Educação Infantil - Fundamental I. afetividade.

Abstract

The transition from Early Childhood Education (EI) to Elementary Education (EF)I has been the subject of studies and reflections in the educational context, considering the need to structure this process with a view to continuing child development. This text is part of ongoing doctoral research, linked to the Postgraduate Program in Education at the University of Uberaba. It aims to understand the role of affectivity in the integration and continuity of the children's learning process in the transition from EI to EF I. The methodology of qualitative approach and bibliographical research sought data and understanding in the analysis of theses, dissertations and periodicals. The theoretical framework, authors and researchers such as Henri Wallon (1879-1962), Barboza (2020), Carbonieri; Eidt; Magalhães (2020), Cruz (2022), Baratella; Rodrigues (2018), Ferreira; Acioly-Régnier (2010), Gasparim (2012), Dantas (1992), Leite; Tagliaferro (2005), Neves; Gouvêa; Castanheira (2011), Pasqualini; Martins (2008) and Pasqualini (2011). Based on Bardin's Content Analysis (2016), the data are presented in a descriptive and argumentative way, pointing out an analysis of Early Childhood Education, didactic organization of EI and PE I, as well as aspects of the issues surrounding the transition from EI to Fundamental I and affectivity from the perspective of Henri Wallon.

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Author Biographies

Lazara da Piedade Rodrigues Regatieri, Universidade de Uberaba-UNIUBE

UNIUBE/Uberaba/MG/Brasil

Adriana Rodrigues, Universidade de Uberaba-UNIUBE/Uberaba/MG-Brasil

Adriana Rodrigues. Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2006). Pedagoga pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).  Professora da Graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE - Uniube. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Instrução, Desenvolvimento e Educação - GEPIDE (Uniube) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Formação de Professores - GPEFORM (UFTM). E-mail: adriana.rodrigues@uniube.br. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0978969742547407.

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Published

2024-09-10

How to Cite

REGATIERI, Lazara da Piedade Rodrigues; RODRIGUES, Adriana. REFLECTIONS ON AFFECTIVITY IN THE TRANSITION FROM EARLY CHILDHOOD EDUCATION TO ELEMENTARY SCHOOL I. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 3, p. 20, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i3.76979. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/76979. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Educação Básica: entre política e o trabalho docente