Reflexões sobre a ação docente na educação infantil: o retorno presencial pós-pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i3.76981

Keywords:

Caring and Educating, Early Childhood Education, Post-Pandemic

Abstract

This article seeks to understand the issues that guide pedagogical practice in Early Childhood Education in the post-pandemic context, as well as the challenges faced by teachers in their actions to care for and educate children. This post-pandemic context reveals various adaptations necessary for the process of promoting children's in-person return to school. In this sense, the work is justified due to the researchers' experience in Early Childhood Education institutions, which provided them with a closer look at the issues that intensified at this time, observing the difficulties and challenges faced by teachers and children so that these actions could actually be carried out in line with children's learning and development. The methodology adopted is bibliographic and documentary research in order to contribute to teaching practice in Early Childhood Education, so that the learning rights of children are respected and guaranteed, as well as those of teachers who have the task of seeking adequate subsidies to promote the development of children in a comprehensive manner, assuming the actions of care and education in a way that the changes caused by this pandemic moment can be absorbed and the damage caused can be mitigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcela Regina Mafra, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual do Norte do Paraná UENP- Campus de Cornélio Procópio (2010), Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade União Cultural do Estado de São Paulo (UCESP). Atualmente é professora de Educação Infantil no Município de Cambé - PR.

References

ARAÚJO, Luiz Carlos Marinho de. Ressignificando a Concepção de Cuidar, Educar e Brincar na Educação Infantil em Tempos de Pandemia. CONEDU – VII Congresso Nacional de Educação. 15 a 17 de out. 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA9_ID3260_17082020101238.pdf – Acesso em: 18 jun. 2023.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; GOBBATO, Carolina. Tópicos para (re)pensar os rumos para a educação infantil (pós)pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, v.23, n.44, p. 1422-1448, jul./dez., 2021.

Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/81274 - Acesso em: 17 jun. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica. Brasília, 2013.

COSTA, Sandra Brombatti da. A importância da rotina na prática educativa da Educação Infantil de zero a três anos. Trabalho de Conclusão pelo Centro Universitário La Salle – Unilasalle: Canoas, 2008.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Esperando não se sabe o que. Sobre o oficio de professor. Belo Horizonte, Autêntica, 2019.

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004. Editora UFPR. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/hd8NXbRPrMqkY6JLMW3frDP/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 28 jan. 2022.

PASCHOAL, Jaqueline Delgado; MACHADO, Maria Cristina Gomes. A História da Educação Infantil: avanços, retrocessos e desafios dessa modalidade educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.33, p. 78-95, mar.2009.

OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; SILVA, Alex Sander da. Critinfância: Novas Trilhas e sentidos para a educação da infância em tempos de resistência. Cadernos Cajuína, v. 6, n. 4, 2021, p. 07-21. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/hd8NXbRPrMqkY6JLMW3frDP/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 28 fev. 2022.

SILVA, Magda Barbosa da; CARVALHO, Janaína Nogueira Maia. Desafios da Educação Infantil em Tempos de Pandemia: tecnologia em questão. Periferia, v.13, n.3, p. 257-278, set./dez. 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/download/63136/41650 - Acesso em: 18 jun. 2023.

Published

2024-09-10

How to Cite

MONTANHER, Vivian Leite Pereira; REGINA MAFRA, Marcela; FURLAN, Marta Regina. Reflexões sobre a ação docente na educação infantil: o retorno presencial pós-pandemia. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 20, n. 3, p. 14, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i3.76981. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/76981. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Educação Básica: entre política e o trabalho docente