Psicomotricidade relacional: estratégia de intervenção pedagógica na educação

Authors

  • Angela Adriane Schmidt Bersch Universidade Federal do Rio Grande
  • Eliane Lima Piske UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG

DOI:

https://doi.org/10.5216/rir.v16i3.60420

Abstract

Intertwine in the search a pedagogical interventions rategy that is capable of present influences in early Childhood Education and in Higher Education was the motto of the article. The purpose of the proposal was to present a pedagogical strategy that enhances the learning process and human development. The Relational Psychomotricity (PR) was the intervention mechanism in research with children and undergraduate students, both in the far South of Brazil.  The sessions of PR in early Childhood Education and in the Physical Education Degree Course were the triad found to build research with children and adults. The look through the bioecological theory point, in data analysis, that the sessions of PR potentiate the imagination, the make believe, the inventiveness, the play fulness, the relationships, the organization, the planning, the reflection, inherent aspects to the learning process and biopsychosocial development. Therefore, it`s about a potent discipline to be ministered in Higher Education spaces o that the teacher can make use of this in pedagogical process in scope of the school, especially in early Childhood Education. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Adriane Schmidt Bersch, Universidade Federal do Rio Grande

Doutora em Educação Ambiental. Graduada em Educação Física. Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação  - PPGEDU/FURG. Coordenadora do grupo de estudos ECOINFÂNCIAS; Coordenadora do projeto Psicomotricidade Relacional e formação de educadores. 

Eliane Lima Piske, UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE - FURG

outoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande- PPGEA/FURG. Bolsista CAPES. Colaboradora no Centro de Referência em Apoio às Famílias- CRAF/FURG. Integrante do Grupo de Estudos Ecoinfâncias: infâncias, ambiente e cultura. Colaboradora do UEADSL- Texto Livre da Universidade Federal de Minas Gerais.

Published

2020-04-18

How to Cite

BERSCH, Angela Adriane Schmidt; PISKE, Eliane Lima. Psicomotricidade relacional: estratégia de intervenção pedagógica na educação. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 16, n. 3, p. 01–18, 2020. DOI: 10.5216/rir.v16i3.60420. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/60420. Acesso em: 21 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê de Educação Física: Esporte e Saúde