Aproximação à escola com pesquisa no estágio de futuros professores durante o confinamento da Covid-19: narrativas luso-brasileiras

narrativas luso-brasileiras

Authors

  • Rosenilde Nogueira Paniago Instituto Federal Goiano
  • Teresa Sarmento
  • Patrícia Gouvêa Nunes

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v20i1.76884

Abstract

In this text, the result of a research is presented, whose object of analysis is the Supervised Curricular Internship (ECS), which took place during the confinement caused by the global pandemic called Covid19. The objective is uncover, through (auto)biographical narratives, the experience of ECS in the initial training of teachers in Brazil, Instituto Federal Goiano and Portugal, Universidade do Minho in the fateful scenario of this unusual period. As a methodological procedure, it used (auto)biographical narratives, from researchers and (auto)biographical narratives, from interns described in portfolios. The results indicate that, despite the perverse effects of the pandemic on internship practices, such as difficulties in concentrating interns, accessing synchronous classes, and reconciling family and study time in the same environment, interns (the ) provided significant feedback, starting with the collaboration with accompanying/supervising teachers, in the face of virtual diagnosis activities and preparation of a teaching and research project, demonstrating an investigative, reflective stance on the various facets to which the school was subjected in the remote teaching process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosenilde Nogueira Paniago, Instituto Federal Goiano

Doutorado em educação pela Universidade do Minho, Portugal. Possui Mestrado em Educação através do Programa de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso.Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (1999). Licenciatura em Pedagogia pela Faculdades Claretianas. Atualmente é professora do Instituto Federal Goiano, Campus de Rio Verde, Goiás, onde atua na área de Ensino de Ciências/Formação de Professores. Atuou como coordenadora de gestão institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência ( PIBID) de 2011 a 2014. Foi professora da rede publica de Mato Grosso por 17 anos, nos quais atuou como professora da rede e formadora em Educação do Campo no Centro de Formação e Atualização dos Profissionais da Educação (CEFAPRO) do Estado de Mato Grosso, como orientadora do curso de Pedagogia em EAD da Universidade do Estado de Mato Grosso e professora da rede do município de Água Boa. Faz parte do grupo de pesquisa EducAção do Instituto Federal Goiano e do grupo InvestigaAção da Universidade Federal de Mato Grosso, com pesquisas nas áreas de Educação do Campo, Formação de Professores e Ensino de Ciências.

Published

2024-01-10

How to Cite

PANIAGO, Rosenilde Nogueira; TERESA SARMENTO; PATRÍCIA GOUVÊA NUNES. Aproximação à escola com pesquisa no estágio de futuros professores durante o confinamento da Covid-19: narrativas luso-brasileiras: narrativas luso-brasileiras. Itinerarius Reflectionis, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 1–18, 2024. DOI: 10.69843/rir.v20i1.76884. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/76884. Acesso em: 22 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos Livres