Looking beyond practice: student reports about bodily practices of adventure in nature in physical education classes through discursive textual analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v21i2.77037

Keywords:

physical activity

Abstract

This study investigates the perceptions of students in the 9th year of Elementary School about the Body Practices of Adventure in Nature (PCAN) during Physical Education classes. The objective is to understand how these practices influence students' experience and their relationships with the natural environment. The methodology adopted was qualitative and descriptive, using the Discursive Textual Analysis Technique (ATD) proposed by Moraes and Galiazzi (2016). Data collection took place between May and June 2023, using questionnaires with open questions applied in two discussion meetings with a group of seven selected students. The inclusion criteria guaranteed the participation of students with the consent of their guardians and commitment to the activities. The results indicate that PCAN provide an enriching experience, promoting students' connection with nature and encouraging freedom of bodily expression. Students reported that these practices promote self-knowledge and creativity, standing out as a valuable alternative to conventional sports. Data analysis revealed the importance of a safe and respectful environment for expressing students' opinions, contributing to a deeper understanding of their experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdenir Schoenberger, Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES

Mestre em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari – UNIVATES.
E-mail: valdenir.s@universo.univates.br Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9260-0502

Derli Juliano Neuenfeldt, UNIVATES

Doutor em Ciências, Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES E-mail: derlijul@univates.br Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5043-1800

Claudionor Cavalheiro, UNIVATES

Doutor em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES
E-mail: claudionor.cavalheiro@ifmt.edu.br Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2695-0103

References

ALVES, T. A. Educação ambiental e as práticas corporais de aventura na natureza: práticas pedagógicas dos professores de educação física de Petrolina (PE). 111 f. Dissertação (Mestrado em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares) - Universidade de Pernambuco Campus Petrolina. Petrolina, 2021. Disponível em: https://w2files.solucaoatrio.net.br/atrio/upe-ppgfppi_upl/THESIS/150/upe_dissertao_terezinha_abel_alves_ppgfppi_20210917105813572.pdf Acesso em: 22 de dez. de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_sit_e.pdf Acesso em 02 de mai. de 2023.

CAETANO, L. B. Práticas corporais de aventura: recurso didático-pedagógico para integração curricular em cursos do eixo tecnológico recursos naturais, na rede federal de educação profissional e tecnológica brasileira. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal Fluminense. Campos dos Goytacazes, 2019. Disponível em: https://portal1.iff.edu.br/o-iffluminense/pesquisa/pos-graduacao-stricto-sensu/mestrado-profissional-em-educacao-profissional-e-tecnologica/dissertacoes-1/praticas-corporais-de-aventura-recurso-didatico-pedagogico-para-integracao-curricular-em-cursos-do-eixo-tecnologico-recursos-naturais-na-rede-federal-de-educacao-profissional-e-tecnologica-brasileira Acesso em: 22 de dez. de 2023.

CAUPER, D. A. C. O ensino do esporte orientação na escola: possibilidades e limites de uma proposta à luz da metodologia crítico superadora. 390 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação) - Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2018. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/items/095c61a4-b15a-4080-bd55-6f8fe87de6eb Acesso em: 22 de dez. de 2023.

JUNIOR, E. P. S. Unidade didática para o ensino das práticas corporais de aventura no ensino médio integrado. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Sertão Pernambucano Campus Salgueiro. Salgueiro, 2020. Disponível em: https://releia.ifsertao-pe.edu.br/jspui/handle/123456789/627 Acesso em: 22 de dez. de 2023.

LIMA, J. F. Educação física escolar e educação ambiental: o saber da experiência em uma unidade didática transdisciplinar de práticas corporais de aventura. 130 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – ProEF) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí, 2020. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br/items/9bcda186-4b06-4439-8dc2-4cf1bb44b092 Acesso em: 22 de dez. de 2023.

CORRÊA, I. L. de S.; GONÇALVES, M. B. Práticas corporais de aventura na escola: uma experiência com o ensino médio. In: VII Congresso sul brasileiro de ciências do esporte, 8., 2016, Criciúma. Anais [...]. Criciúma - SC: Secretarias do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, 2016. p. 1-19. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/8csbce/2016sul/paper/viewFile/8193/4488 Acesso em: 05 de jul. de 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JUNIOR, E. P. e S. Unidade didática para o ensino das práticas corporais de aventura no ensino médio integrado. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal do Sertão Pernambucano Campus Salgueiro. Salgueiro, 2020. Disponível em: Relei@ - Repositório Leituras Abertas | IFSertãoPE: Unidade didática para o ensino das práticas corporais de aventura no ensino médio integrado (ifsertao-pe.edu.br) Acesso em: 15 de mai. de 2023.

LIMA, J. F. de. Educação física escolar e educação ambiental: o saber da experiência em uma unidade didática transdisciplinar de práticas corporais de aventura. 2020. 130 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – ProEF) - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Ijuí, 30 de abr. de 2020. Disponível em: Centro Esportivo Virtual | CEV | Educação Física Escolar e Educação Ambiental: o Saber da Experiência em Uma Unidade Didática Transdisciplinar de Práticas Corporais de Aventura Acesso em: 15 de mai. de 2023.

MACHADO, F. H. Mundo emocionado e as atividades físicas de aventura na natureza. In: SCHWARTZ, G. M. (org.) Aventuras na natureza: consolidando significados. Jundiaí [SP]: Fontoura Editora, 2006.

MARCELINO, V. S. Uma análise textual discursiva dos problemas e perspectivas do ensino de química pela ótica de seus professores de campos dos Goytacazes-RJ. 2012. 246f. Tese (Doutorado em Ciências Naturais) - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Goytacazes, 2012.

MEINERZ, C. B. Grupos de discussão: uma opção metodológica na pesquisa em educação. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 485-504, maio/ago. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16957/12914 Acesso em: 06 de jul. de 2023.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Ed. Vozes, 1994. p. 9-29.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 28 de out. de 2023.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

MORAIS, G. G. de. Práticas corporais de aventura na educação física escolar: uma proposta de ensino com base na metodologia Crítico-superadora. 2020. 160 f Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – ProEF) - Universidade Federal de Goiás e ao Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – NEAD/UNESP Goiânia, 03 de abr. de 2020. Disponível em: Práticas corporais de aventura na Educação Física escolar: uma proposta de ensino com base na metodologia crítico-superadora (ufg.br) Acesso em: 28 de out. de 2023.

PAIXÃO, J. A. da. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência. Florianópolis, v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-832916 Acesso em: 03 de set. de 2023.

PIMENTEL, G. G. de A. et al. Atividades alternativas na educação física escolar. Revista Educação Física UNIFAFIBE, Bebedouro/SP - Vol. V– set./2017. Disponível em: https://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/revistaeducacaofisica/sumario/5 6/26082017125615.pdf Acesso em: 05 de jul. de 2023.

PIMENTEL, G. G. de A. Introdução às atividades físicas alternativas. In: SCOPEL, A. J. S. G. [et al.] Atividades físicas alternativas: práticas corporais de aventura. Curitiba: Intersaberes, 2020.

SOARES, D. C. Esporte de aventura e a educação física escolar: formação e atuação dos professores do município de nova Iguaçu. 52 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ciências do Meio Ambiente). Universidade Veiga de Almeida. Rio de Janeiro, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5385413 Acesso em: 22 de dez. de 2023.

TAHARA, A. K. Práticas corporais de aventura: construção coletiva de um material didático digital. 192 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, 2017. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNSP_9fd3dadedebe342636b5217e15764853 Acesso em: 22 de dez. de 2023.

ULASOWICZ, C.; PEIXOTO, J. R. P. Conhecimentos conceituais e procedimentais na educação física escolar: a importância atribuída pelo aluno. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte – 2004, 3(3):63-76. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1320/1017 Acesso em 10 de jul. de 2023.

Published

2025-10-20

How to Cite

SCHOENBERGER, Valdenir; JULIANO NEUENFELDT, Derli; CAVALHEIRO, Claudionor. Looking beyond practice: student reports about bodily practices of adventure in nature in physical education classes through discursive textual analysis. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 21, n. 2, p. 1–14, 2025. DOI: 10.69843/rir.v21i2.77037. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/77037. Acesso em: 24 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres