Citizenship at Risk: Education in the Siege of Neoliberal Rationality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v21i2.77049

Keywords:

citizenship, education, democracy, neoliberalism, critical pedagogy

Abstract

The article investigates the implications of neoliberal policies in Brazilian education, highlighting how the 1988 Constitution, the 1996 LDBEN (2018) and the National Common Curricular Base (BNCC-EM) and other legal frameworks that reflect an approach that prioritizes technical capital formation human. The objective is to critically analyze how these policies influence citizenship formation, comparing the theoretical perspectives of authors such as Libâneo, Freire, Pimenta and Saviani, who defend an education aimed at emancipation and the full exercise of citizenship. The methodology used is a theoretical-conceptual analysis, combining classic and contemporary references from the philosophy and sociology of education with (Brazilian legal) documents. Associated with a critical approach, this methodology allows us to problematize the tension between training for the job market and the promotion of democratic, active and inclusive citizenship. The results indicate that, although the documents chosen for analysis mention the importance of citizenship and democracy through critical reflection, the emphasis on marketing skills tends towards comprehensive and civic education. For the neotechnicist bias. Thus, neoliberal logic, by transforming education into an instrument of productivity, compromises the development of conscious and engaged citizens. Which reflects on the exercise of citizenship through democracy and reinforces the need for a critical pedagogy that promotes reflection and transformative action, of oneself, others and society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Audrei Rodrigo da Conceição Pizolati, UNISINOS/Doutorado em Educação

Doutor (2022) e Mestre (2018) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), com apoio do Programa de Excelência Acadêmica/Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROEX/CAPES) - bolsas integrais. Licenciado em História (2013) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA), com apoio do Programa Universidade Para Todos (ProUni) - bolsa integral - e Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (2023), Pós-Doutorado (PDJ) em Educação - Área: Políticas de Currículo, com o apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico/Fundação Carlos Chagas (Edital No. 32/2023 CNPq Bolsas Pelo País), Instituição Executora: UNISINOS (2024). Atualmente, integra o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/CNPq/UNISINOS) e Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ensino Médio e Juventudes Contemporâneas GEPCEM (UNISINOS/CNPq). Áreas de interesse: Educação e História, com ênfase nos Estudos de Políticas de Currículo, Políticas Educacionais, Ensino e Aprendizagem e Gestão educacional sob a perspectiva da História do Tempo Presente e História da Educação. Temas de interesse: Formação para o mundo do trabalho e geração de renda, neoliberalismo, meritocracia, flexibilização de si e responsabilidade individual (flexi/responsabilização), itinerários formativos, relações de ensino e aprendizagem entre professor e estudante, bem como o exercício e práxis docente e a formação discente na Educação Básica - Etapa: Ensino Médio.

References

ARISTÓTELES. Uma Política. Trad. Mário da Gama Kury. 7. ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação Popular na América Latina: Revisão Histórica e Novos Desafios. São Paulo: Editora Brasiliense, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN), Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: MEC, 1996.

BROWN, Wendy. Desfazendo a Demos: O neoliberalismo, a destruição da democracia e a ascensão da nova economia política de precariedade. Trad. Heloisa Matos. São Paulo: Editora Autêntica, 2015.

BURKE, Pedro. A História e o Presente. São Paulo: Editora Unesp, 2001.

CHARTIER, Rogério. A Ordem dos Livros: Leitores, Autores e Bibliotecas na Europa Moderna. São Paulo: Unesp, 1990.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Cristiano. A Nova Razão do Mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2017.

DEWEY, John. Democracia e Educação. Trad. Anísio Teixeira. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1966.

DUBET, Francisco. A Escola da Igualdade: O que funciona, o que não funciona e o que pode ser feito. Trad. André Telles. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FRASER, Nancy. Capitalismo Canibal. São Paulo: Autêntica, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, Moacir. Educação e Poder: Introdução à Pedagogia do Conflito. São Paulo: Cortez, 2000.

HABERMAS, Jurgen. Teoria da Ação Comunicativa: Racionalidade da ação e racionalização social. Trad. Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do Cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2018.

HARVEY, David. O Novo Imperialismo. Trad. Adail Sobral e Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

HOBBES, Thomas. Leviatã. Trad. João Paulo Monteiro e Maria Beatriz Nizza da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

KANT, Emanuel. Fundação da Metafísica dos Trajes. Trad. Paulo Quintela. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Didática: Teorias e Práticas da Educação. São Paulo: Cortez, 2008.

MARTINS, Leandro José de Souza; OLIVEIRA, Maria. “O PDE Escola e a Gestão Educacional: Desafios e Possibilidades”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 103, pág. 85-102, 2019.

PIMENTA, Selma Garrido. Educação e Formação Humana: Desafios Contemporâneos. São Paulo: Cortez, 2002.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O Contrato Social. Trad. J. Pinto Delgado. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SANDEL, Michael. O Que o Dinheiro Não Compra: Os Limites Morais do Mercado. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, José; COSTA, Maria. “Educação e Mercado: Uma Análise Crítica da BNCC-EM”. Revista Brasileira de Educação, v. 80, pág. 112-131, 2021.

SOUZA, Marcos; RIBEIRO, Ana. “A Crise da Participação Política: Abstenção Eleitoral e Desilusão Democrática”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 103, pág. 110-125, 2020.

Published

2025-10-20

How to Cite

PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. Citizenship at Risk: Education in the Siege of Neoliberal Rationality. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 21, n. 2, p. 1–20, 2025. DOI: 10.69843/rir.v21i2.77049. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/77049. Acesso em: 25 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres