COLLABORATIVE LEARNING

A STUDY OF COLLABORATIVE LEARNING FOR THE ACQUISITION OF A FOREIGN LANGUAGE IN A PUBLIC SCHOOL IN NORTHERN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69843/rir.v21i2.77050

Keywords:

collaborative learning; foreign language teaching; public school; language skill

Abstract

This article is the result of a Master's research that aimed to investigate the potential of oral comprehension and production skills in English teaching at a public school in Porto Velho (Rondônia). It highlights collaborative learning as an approach that supports addressing the challenges of traditional systems and the teaching and learning process of the English language in Brazilian public schools. The objectives include disseminating how this methodology can be integrated into pedagogical practices, encouraging teachers to reflect on their teaching strategies. The adopted methodology consists of a theoretical analysis complemented by the presentation of activities based on the principles of Collaborative Learning. The results indicate that this approach can enhance teaching practices and promote development both in students' performance and in teachers' professional growth. However, the research also identifies methodological limitations and recommends a deeper reflection on the challenges encountered, as well as the inclusion of more robust evaluation tools to validate the obtained results. The literature review highlights the need to diversify sources and incorporate updated empirical studies to strengthen the theoretical foundation of the study.

 

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Author Biographies

Francisco Valterlei Guedes Freitas, Secretaria de Estado da Educação do Estado de Rondônia

Doutorando em Educação Escolar por meio do Programa de Pós-graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Início 2021 - Término em andamento. Mestre em Educação Escolar por meio do Programa de Pós-graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia - UNIR. Início 2017 - Término 2019. Professor de Língua Inglesa da rede pública do Estado de Rondônia; Graduado em Letras (Licenciatura Plena) , com Habilitação em: Língua e Literatura Inglesa pela Faculdade de Educação de Porto Velho - UNIPEC (2005); Pós-graduado em Gestão Escolar Integradora: Supervisão, Orientação e Administração escolar pela Faculdade Católica de Rondônia (2012); Participante do Curso de Extensão intitulado "Pacto Nacional pela Fortalecimento do Ensino Médio: Formação Continuada de Professores do Ensino Médio na Escola" pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2015); Professor de língua Inglesa da rede SESI de Porto Velho - Rondônia com experiência em educação infantil, Fundamental e médio.

Jussara Santos Pimenta, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) com bolsa do CNPq, Bolsa Nota 10 da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ) e CAPES - Programa de Doutorado no País com Estágio no Exterior (PDEE), na Universidade de Lisboa (UL). Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - PROPED-UERJ, com Bolsa FAPERJ de Pós-Doutorado Sênior (PDS). Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) com bolsa do CNPq. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora Associada do Curso de Pedagogia do Departamento de Ciências da Educação (DED) da Universidade Federal de Rondônia-UNIR, Campus Porto Velho. Coordenadora do Curso de Especialização Lato Sensu em Gestão Escolar, da Universidade Aberta do Brasil (UAB). Membro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf), na Linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas, Inovações Curriculares e Tecnológicas. Líder do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Educação, História e Memória - MNEMOS; Coordenadora das Linhas de Pesquisa Memórias e Histórias das Instituições Escolares e Bibliotecas Escolares: Espaço de Ação Pedagógica. Tem Projeto de Pesquisa Aprovado na Chamada Universal FAPERO n 003/2015; no Programa para Iniciação Científica IC/FAPERO/CAPES N. 08/2016 e no Programa de Apoio para Publicação Científica-PAP-PUBLICA - Chamada FAPERO n 008/2017 - Fundação Rondônia de Amparo ao Desenvolvimento das Ações Científicas e Tecnológicas e à Pesquisa-FAPERO. Membro do Comitê Técnico Científico do Programa Institucional de Bolsas e Trabalho Voluntário de Iniciação Científica - CTC/PIBIC/UNIR/CNPq (Biênio 2017-2019 e Biênio 2019-2021) e do Comitê Assessor de Pesquisa da Fundação Universidade Federal de Rondônia (Biênio 2017-2019, 2019-2021, 2021-2023 e 2023-2025). Autora do Prefácio e Posfácio do livro Diário de Bordo, de Cecília Meireles. Acadêmica Correspondente da ALTO - Academia de Letras de Teófilo Otoni (MG) com medalha Comemorativa Alzira Reis Vieira Ferreira-Dia do Escritor Teófilo-Otonense - (ALTO -2016).

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Published

2025-10-20

How to Cite

GUEDES FREITAS, Francisco Valterlei; SANTOS PIMENTA, Jussara; MACHADO PACÍFICO, Juracy. COLLABORATIVE LEARNING: A STUDY OF COLLABORATIVE LEARNING FOR THE ACQUISITION OF A FOREIGN LANGUAGE IN A PUBLIC SCHOOL IN NORTHERN BRAZIL. Itinerarius Reflectionis, Jataí-GO., v. 21, n. 2, p. 1–19, 2025. DOI: 10.69843/rir.v21i2.77050. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/77050. Acesso em: 24 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos Livres