COLLABORATIVE LEARNING
A STUDY OF COLLABORATIVE LEARNING FOR THE ACQUISITION OF A FOREIGN LANGUAGE IN A PUBLIC SCHOOL IN NORTHERN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.69843/rir.v21i2.77050Keywords:
collaborative learning; foreign language teaching; public school; language skillAbstract
This article is the result of a Master's research that aimed to investigate the potential of oral comprehension and production skills in English teaching at a public school in Porto Velho (Rondônia). It highlights collaborative learning as an approach that supports addressing the challenges of traditional systems and the teaching and learning process of the English language in Brazilian public schools. The objectives include disseminating how this methodology can be integrated into pedagogical practices, encouraging teachers to reflect on their teaching strategies. The adopted methodology consists of a theoretical analysis complemented by the presentation of activities based on the principles of Collaborative Learning. The results indicate that this approach can enhance teaching practices and promote development both in students' performance and in teachers' professional growth. However, the research also identifies methodological limitations and recommends a deeper reflection on the challenges encountered, as well as the inclusion of more robust evaluation tools to validate the obtained results. The literature review highlights the need to diversify sources and incorporate updated empirical studies to strengthen the theoretical foundation of the study.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 7. ed. Campinas: Pontes, 2013.
ANTHONY, Edward. Approach, method and technique. English Language Teaching, v. 17, 1963.
DANIELS, Harry. Vygotsky and pedagogy. London: Routledge, 2001.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Aprendizagem colaborativa de línguas. Goiânia: UFG, 2006. p. 11-45.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. Harlow: Longman, 2007.
KRASHEN, Stephen D. Principles and practice in second language acquisition. New York: Pergamon Press, 1982.
KRASHEN, Stephen D. Input hypothesis: issues and implications. London: Longman, 1985.
LEFFA, Vilson J. Metodologia de ensino de línguas: uma abordagem comunicativa. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988. Disponível em: https://leffa.pro.br. Acesso em: 10 jan. 2025.
MATTHEWS, Marian. Vygotsky and writing: children using language to learn and learning from the child’s language what to teach. In: DIXON-KRAUSS, Lisbeth (Org.). Vygotsky in the classroom: mediated literacy instruction and assessment. New York: Longman, 1996. p. 93-110.
MARTINS, Lígia Marcia, Psicologia Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica e Desenvolvimento Humano. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Antonio Angelo; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (org.). Periodização Histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016 p. 15-33.
MENEZES, Vera. O lugar da leitura na aula de língua estrangeira. 2005. Disponível em: https://www.veramenezes.com. Acesso em: 10 jan. 2025.
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1985.
SABOTA, Barbra. Trançando os fios da leitura em língua inglesa: por uma resolução colaborativa de exercícios de compreensão textual. In: FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma de (Org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. Goiânia: UEG, 2006. p. 81-100.
SABOTA, J. O ensino de línguas em contextos escolares: desafios e possibilidades. São Paulo: Editora Acadêmica, 2006.
SCHUNK, Dale H. Learning theories: an educational perspective. 6. ed. Boston: Pearson, 2012.
SOUSA, R. L. O ditado como estratégia de aprendizagem no ensino de línguas. Lisboa: Edições Acadêmicas, 2015. Disponível em: https://www.academia.edu. Acesso em: 10 jan. 2025.
SOUZA, R. Estratégias didáticas para o ensino da língua inglesa na educação básica. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br. Acesso em: 10 jan. 2025.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos encaminhados para publição na revista ITINERARIUS REFLECTIONIS deverão ser originais e não publicados ou propostos para tal fim em outra revista. Aceitam-se artigos escritos em Português, Espanhol e Inglês. A revista ITINERARIUS REFLECTIONIS se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais não serão enviadas aos autores. Texto sobre Copyright do conteúdo da Revista.