Materialidade e trabalho docente: uma análise dialética entre a formação continuada e o adoecimento
DOI:
https://doi.org/10.69843/rir.v21i2.77054Keywords:
Teaching Work, Continuing Education, Illness, EducationAbstract
This theoretical review analyzes the working conditions of teachers through the lens of historical-dialectical materialism, revealing the structural contradictions that traverse continuing education and contribute to teachers’ illness. The investigation questions how neoliberal logic and the commodification of education degrade teaching work, intensifying its precariousness and alienation. It critically analyzes the fragmentation and instrumental nature of training policies, highlighting their role in reproducing dynamics of exploitation and subordination. The study argues for the need to reclaim the emancipatory potential of teaching work through continuing education that prioritizes the epistemology of praxis and pedagogical autonomy. It emphasizes the urgency of public policies committed to overcoming conditions of exploitation, valuing the health of education workers, and positioning education at the center of social transformation. Finally, it offers counter-hegemonic reflections and proposals that seek to break with the limitations imposed by the hegemonic model, reaffirming the revolutionary role of teaching work in confronting social inequalities.
Downloads
References
ALMEIDA, Renato Barros de. Rede nacional de formação continuada de professores – RENAFOR: institucionalidade, concepções, contradições e possibilidades. 2020. 333 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
______________; MOHN, Rodrigo Fideles. Fernandes; SOUZA, Rosiris Pereira. Epistemologia da práxis e a formação continuada de professores: concepções e políticas públicas educacionais. In: Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva. (Org.). Epistemologia da práxis na formação de professores: diferentes prismas. 1ed.: 2021, v. 1, p. 161-182.
ANES, Rodrigo Roncato Marques. Trabalho docente na educação superior: formação, profissionalização e emancipação do professor. 2018. 322 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
BERMANN, S. El estudio de la salud mental en relación con el trabajo. In: LAURELL, Asa Cristina (coord.). Para la investigación sobre la salud de los trabajadores. Serie PALTEX, Salud y Sociedad, n. 3. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud, 2000. p. 189-234.
BRAVERMAN, H. Trabalho capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. 3.ed. Rio de Janeiro: LTR, 1987. (Capítulo V – A Classe trabalhadora).
CURADO SILVA, K. A. P. C. da.; LIMONTA, S. V. Formação de professores em uma perspectiva crítico-emancipadora: a materialidade da utopia In: CURADO SILVA, K. A. P. C. da.; LIMONTA, S. V. (Orgs.). Formação de Professores na Perspectiva Crítica: resistência e utopia. Brasília: UnB, 2014.
CODDO, Wanderley (Coord.). Burnout: “síndrome da desistência”. In: Educação: carinho e trabalho. 4 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006. p. 237 - 254.
ESTEVE, José M. O mal-estar docente: a sala-de-aula e a saúde dos professores. Tradução: Durley de Carvalho Cavicchia. Bauru, São Paulo: Edusc, 1999.
GESTRADO. Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados. Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.
HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Tradução Adail Ubirajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 17. ed. São Paulo – SP: Edições Loyola, 2008.
KUENZER, Acácia Zeneida e CALDAS, Andrea. Trabalho docente: comprometimento e resistência. In: OLIVEIRA, Maria Auxiliadora M. e FIDALGO, Nara Luciene R. (Orgs.). A intensificação do trabalho docente: tecnologias e produtividade. Campinas, SP: Papirus, 2009. p. 19 - 48.
LUKÁCS, G. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Temas de Ciências Humanas. São Paulo, nº 4, 1978. p 1-18
MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira. Formação continuada de professores em tempos intempestivos de pandemia de covid-19. In: ARGÜELLO, Susana Beatriz; MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira (org.). Formação, desenvolvimento profissional e trabalho docente: problemas contemporâneos na Argentina e no Brasil. Goiânia: Cegraf UFG, 2024. p. 363-395.
MARX, K. O capital: crítica da economia política: Livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 89, set./dez. 2004. p. 1127-1144.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Constituição da Organização Mundial da Saúde. Genebra: OMS, 1946. Disponível em : https://www.who.int . Acesso em: 15/12/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos encaminhados para publição na revista ITINERARIUS REFLECTIONIS deverão ser originais e não publicados ou propostos para tal fim em outra revista. Aceitam-se artigos escritos em Português, Espanhol e Inglês. A revista ITINERARIUS REFLECTIONIS se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais não serão enviadas aos autores. Texto sobre Copyright do conteúdo da Revista.